Profel innoveert in Limburgse productiesites

Limburgs familiebedrijf investeert 20 miljoen in lokale verankering

Als Belgisch marktleider in ramen en deuren blijft Profel innoveren. Met de automatisering van de glasfabriek en de introductie van een hoogtechnologische poederlakinstallatie in Pelt en Achel kan Profel voortaan nog flexibeler inspelen op de vraag van de consument. Tegelijk versterkt het familiebedrijf zijn lokale verankering, niet alleen uit economisch maar ook uit ecologisch standpunt. De duurzame groeiambities van Profel gaan gepaard met een investering van 20 miljoen euro.

Sinds jaar en dag mag Profel zich als enige op de markt een echte onestopshop noemen voor ramen en deuren. Met een ruim productaanbod in pvc, aluminium en hout voor de residentiële markt en een gecontroleerd productieproces – van de extrusie van profielen tot de montage van verschillende onderdelen. De drijfveren achter deze unieke aanpak: een kwalitatief aanbod, een flexibele service en een beperkte ecologische voetafdruk.

CEO Wim Van Den Bossche: “We zijn trots op deze unieke aanpak. In een steeds concurrentiëlere sector willen we onze troeven van kwaliteit en flexibiliteit in de toekomst nog meer uitspelen. Concreet staat het dagelijks comfort van onze klanten en medewerkers voor ons centraal. ​ De afgelopen drie jaar investeerden we in die optiek alvast fors in onze productiesites. Vandaag zijn al onze investeringen operationeel en kunnen we verder bouwen aan onze toekomst. ”

 Groei door automatisering

Zo is de glasfabriek intussen volledig geautomatiseerd, goed voor een budget van 7 miljoen euro. Het resultaat biedt niet alleen ergonomische voordelen voor de medewerkers, maar ook ​ een verbeterde afwerkingsgraad en verhoogde flexibiliteit. Anderzijds kreeg de fabriek twee innovatieve poederlakinstallaties ten belope van 13 miljoen euro.

 Van Den Bossche: “We konden al snel inspelen op de vraag van de klant, omdat we het hele productieproces in eigen beheer hebben. Maar nu zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos, zowel wat glassoorten betreft als design en lakkleuren. Onze focus ligt op de particuliere markt en die wordt nu eenmaal gekenmerkt door een erg diverse vraag. In plaats van een grote stock aan te leggen, kunnen we nu elk onderdeel van een order snel en gericht op maat lakken.”

De automatisering brengt bovendien een capaciteitsverhoging van 50% met zich mee en biedt Profel alle ruimte om zijn groei verder te zetten.


Over Profel

Profel is uitgegroeid tot marktleider in de residentiële markt in België. Het Belgische familiebedrijf telt vandaag ruim 1000 werknemers en heeft eigen productieateliers in Pelt, Achel en Nederland (Eersel). Sinds 2014 staat het bedrijf onder leiding van CEO Wim Van Den Bossche.
De Profel Group, goed voor een omzet van 179 miljoen euro, telt 2 businessunits: ‘Profel Extrusion & Finishing’ extrudeert, anodiseert en moffelt aluminium profielen voor bedrijven uit allerlei sectoren, terwijl ‘Profel Ramen & Deuren’ gespecialiseerd is in op maat gemaakt buitenschrijnwerk in pvc, aluminium en hout. Naast ramen en deuren vind je in deze bedrijfstak ook garagepoorten, rolluiken en verluchtingssystemen. In 2018 werden zo’n 170.000 Profel ramen en deuren bij 30.000 gezinnen geplaatst. ​
De geschiedenis van Profel is een aaneenschakeling van technologische innovaties. Het familieverhaal begon in 1948, toen de broers Frans en Albert Lauwers – onder de naam FAL – een bescheiden metaalverwerkingsbedrijf startten. Al snel volgde de productie van ramen en deuren in staal. In 1980 stapte de tweede generatie in met Willy, Myriam, Johan en Paul Lauwers. Intussen is ook de derde generatie actief in het bedrijf.

Voor meer info
PROFEL I Antoinette Dumon I [email protected] I +32 11 809 809 I www.profel.be
RCA | Beatrijs Wouters | [email protected] | +32 496 32 64 36 | www.rcapress.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.